Perkara Asas Penyelenggaraan Kereta
23 perkara asas tentang servis kereta yang biasanya dilakukan oleh pengusaha bengkel baik pulih dan servis kenderaan berkaitan kerja-kerja penyelenggaraan :
1. Minyak hitam.
Minyak hitam yang bukan jenis sintetik perlu ditukar pada setiap 
perjalanan menjangkau 5,000km atau selama 3 bulan . Kalau minyak jenis 
sintetik, berkemungkinan dalam jumlah perjalanan 7,500km atau 10,000km.
2. Filter - sama seperti minyak enjin.
Minyak mineral biasa - 5000km
Minyak Synthetic - 7500km hingga 10000 km
Kebiasaannya, apabila tukar minyak enjin tu, maka tukarkan juga filter minyak tu sekali (oil filter)
3. Spark plug
 - 20,000 km perjalanan mengikut buku jadual penyelenggaraan.
Tapi jika anda menggunakannya sampai 30,000 hingga ke 40,000 km tidak 
menjadi masalah... Alatan ini bukan kritikal sangat. Tetapi kalau dah 
lebih 40,000 km tidak ditukar, "electrode" akan menipis, maka perlu 
ditukarkannya ...Harga untuk 4 biji adalah sekitar RM20.00 ke RM25.00.
4. Bateri kereta
- 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...Jika kita 
selalu buat pengisian semula airsuling tu, ianya boleh tahan sampai 2 
tahun...kalau selalu lupa topup dan selalu kering..., dalam masa 6 bulan
 pun bateri boleh "kong".
Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah "top up" air ,
 harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main 
hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so , beli bateri
 dari jenama yg boleh dipercayai... BOSCH, CENTURY... tapi ada juga 
jenama yang tak terkenal tapi elok.
Bateri yang baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik. 
bandingkan bateri tersebut dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu anda 
kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak 
silap aku pakai NS40 atau NS40L..
5. Timing belt
- 60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 
90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ini 
mengikut jenis kereta. Banyak pengguna tidak tahu akan hal ini. Apabila 
perjalanan sampai 60,000km terus tukar yanpa mengira kereta apa yang 
digunakan.
6. Clutch plat
 - Clutch plate ni ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman, 
hanya tukar bila ada simptom "clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan
 kita.
7. Fuel Filter
 - Anda boleh menukarkannya apabila perjalanan kenderaan mencecah setiap
 sekitar 40,000km. Harga peralatan ini dalam sekitar RM15.00 hingga 
RM20.00..
8. Air Filter atau Filter Udara
 - di tukar setiap 20,000km. Tapi pada mereka yang tukar kepada K&N 
type, benda ni tak perlu tukar, cukup sekadar anda membersihkannya 
sendiri.
9. ATF 
- Automatic Transmission Fluid. Minyak ni memang penting bagi yang pakai
 AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000km tukar. Tapi boleh 
dilanjutkan hingga 30,000km kepada pengguna yang ingin berjimat. Minyak 
ni memang penting ditukar...jangan abaikan (contohnya tidak tukar lebih 
dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan 
yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak perlu Transmission Flush 
seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh 
pergi sampai 7-9 litre. Caj hanya sekitar RM200++. Jika anda selalu 
tukar ATF, hanya pertukaran biasa sahaja, budget kurang dari 
RM100...ikut saiz kereta.
10. Gear Oil
 - untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakai 
ATF, tetapi sebaliknya pakailah Gear Oil. Ia boleh tukar dalam 60,000km 
perjalanan sekali.
11. Brake Fluid dan Power Steering Fluid 
- Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km.
12. Radiator Coolant
 -sebotol RM8-RM15... selalunya warna hijau! 60,000km bolehlah tukar 
sekali.Kalau air radiator anda warna clear aje. Maknanya air paip biasa 
aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah 
mendidih!
13. Air-Cond Belt/ Alternator Belt 
- Belt-belt ni perlu ditukar sama waktu dengan timing belt, seandainya 
kita terlupa menukarkannya sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt 
Air-con dan juga alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar 
atau tidak. Ini kerana belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. 
Kalau bahagian "ribs"nya dah ada"crack-crack" yang halus...maka eloklah 
ditukar belt tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru 
nak ditukar belt-belt ini.
14.Adalah diingatkan maintenance schedule yang ikut "km" atau masa"3 
bulan" "6 bulan" dan seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna 
kereta melakukan penyelengaraan atau dalam bahasa Inggeris dikenali 
sebagai "preventive maintenance"
Maksudnya, benda yang kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah 
tukar. Preventive maintenance ni mampu mengelak dari pengguna kereta 
menghadapi kerosakan yang kritikal dimasa akan datang! Tapi dalam dunia 
ni, mana ada yang perfect! Preventive Maintenance Schedule ni kalau kita
 ikut tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi atau sebab 
mengapa setiap alatganti tu perlu ditukar.
15.Contohnya, jika kita hanya mengikut sahaja apa yangg di syorkan oleh pembuat alat ganti, contohnya "shock absorber"
 perlu diganti setiap 20,000km, tentu kita tidak mampu mengikutnya! Jadi
 anda perlu ada asas ilmu seperti yang diterang kan di atas.
16. Minyak hitam mineral utk 5000km/3 bulan, minyak semi-sintetik utk 
10,000km/6 bulan, minyak fully sintetik utk 15-20,000km/ 1 tahun. 
Berhati-hati ketika membeli minyak hitam di kedai spare part kerana 
terdapat minyak "cap ayam" yang disediakan oleh pengusaha atau mekanik 
bengkel.
Botol mungkin ada cap jenama Castrol, Shell, Petronas, Eneos dan 
lain-lain. Tetapi dalam tu sebenarnya adalah minyak murah "made in 
china". Dlm satu hari ada beribu-ribu botol minyak hitam kosong wujud di
 bengkel-bengkel. Pengusaha bengkel tertentu mengarahkan pekerjanya 
untuk mengambil botol-botol kosong ini dan refill serta diletakkan seal 
baru supaya dapat mengaut keuntungan lebih. Adalah lebih selamat beli 
minyak di stesen minyak yang pasti tulen. Melainkan kalau betul-betul 
yakin dengan kedai spare part yang anda kunjungi itu.
17. Minyak gear manual ditukar setiap 40,000km untuk kereta baru 
(kurang 5 tahun), setiap 20,000km unttk kereta atas 5 tahun atau apabila
 gear shift rasa ketat. Paling bagus utk kereta lama - bubuh gearbox 
treatment. Minyak gear ATF - ditukar setiap 20,000km. Sama mcm di atas.
18. Flush? kalau dlm buku takde kata - maka tidak perlu. Air filter pun 
sama - 20,000km. Coolant - tukar tiap-tiap 20,000km. Nak tukar tiap-tiap
 50,000km pun boleh dengan syarat guna air suling or RO water. Timing 
belt - ditukar setiap 80,000km. Tapi pernah terjadi stretch sampai 
110,000km(Wira 1.6xli) tanpa masalah sebab menggunakan timing original 
Mitsubishi dan ia selalu inspect timing belt keretanya. Tiada merekah, 
"gigi" masih elok maka tak perludi tukar. Aircond belt, altrnator belt, 
power steering belt - tukar semasa tukar timing belt atau apabila nampak
 rekahan.
19. Water pump - ditukar apabila menukar timing belt untuk kali ke dua. 
Kataklah kita tukar timing belt setiap 80,000km, maka apabila kita 
menukar timing belt utk kali kedua pada 160,000km, elok tukar sekali 
water pump kerana hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water pump kena 
bukak timing belt. So kalau buat sekali, tiada caj tambahan. Spark plug -
 every 20,000km. Atau selagi plastik kat tgh tu masih putih dan tiada 
kesan terbakar. So kena check spark plug. Kalau spark plug berminyak - 
engine dah agak uzur dan kena overhaul sebab piston ring dah haus. Asap 
biru kat ekzos jugak adalah tanda piston ring haus dan minyak hitam 
terbakar. Walau bagaimanapun, ini bukan servis biasa. Dah kira kerja 
yang major juga. Head gasket - tukar apabila minyak leaking kat area tu.
 Atau sekiranya berlaku coolant loss akibat dari blown head gasket. Buat
 grind valve sekali. Org panggil nie top-overhaul.
20. Biasanya top overhaul tidak diperlukan kepada kereta bawah 7 tahun 
atau 200,000km. Tapi ada juga yang mencapai perjalanan dalam 7-80,000km 
atau kurang 5 tahun dah kena top overhaul sebab suka lenjan engine. Ini 
pun sudah dikira major work. Brake pad - tukar bila haus atau bila rasa 
brake kurang mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali. Minyak brake - 
pun sama. Anyway brake belakang tahan lebih lama dari brake depan 
biasanya double. Bercakap tentang timing belt (juga dipanggil cam belt 
kerana ia memacu camshaft), ianya berbeza antara satu pengeluar ke 
pengeluar yg lain.
21. Pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan camshaft yg di 
letak di dalam blok enjin. Secara asasnyanya pertukaran timing belt pada
 setiap 100,000km mengikut ketetapan pengeluar di Jepun. Tetapi Jepun 
adalah negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di Malaysia lebih 
panas dan mampu mempercepatkan proses wear and tear timingbelt yang 
dibuat dari adunan getah, plastik dan fibre glass. Maka itu, adalah 
dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara 90,000km. Bagi
 alat ganti timing belt berkualiti rendah, kita perlu menukar lebih 
awal, dalam sekitar 60,000km jarak perjalanan.
22. Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan pertukaran 
timing belt pada jarak hanya 30,000km bagi semua enjin straight 4 twin 
spark dan juga enjin V6 bagi model sebelum tahun 1999. Pada tahun 1996 
dahulu, ada juga pemilik bengkel memberitahu timing belt boleh tahan 
sampai 100,000km, tak perlu tukar pada bacaan 30,000km. Kemudian, kereta
 kena tarik masuk bengkel sebab timing belt putus dan enjin kena 
overhaul. Bacaan odometer ketika itu = 35,000km. Maka moralnya adalah 
kita perlu patuhi spesifikasi servis dan penyelenggaraan pengeluar. 
Banyak kenderaan zaman sekarang telah menggunakan timing chain sebagai 
ganti kepada timing belt. Ini termasuk Nissan, Honda dan Toyota .Toyota 
misalannya menggunakan timing chain bagi semua kenderaan penumpangnya 
iaitu :-
Camry ACV30 - enjin 2AZ-FE 2000cc
Corolla Altis ZZE121 - enjin 1ZZ-FE 1600cc
Vios NZE10 - enjin 1NZ-FE 1500cc
23. Model seperti CRV pada mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk
 CRV baru generasi kedua, Honda juga kembali memperkenalkan timing chain
 melalui enjin i-VTEC. ianya tidak memerlukan pertukaran biarpun sudah 
mencecah 500,000 km lantas menjimatkan kos dan menjaga alam sekitar. 
Sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan bunyi, hanya perlu tukar 
tensioner bearing dan segalanya pulih seperti sedia kala.


