Top Ad 728x90

,

Apa itu blog?

Blog berasal dari singkatan untuk web log dalam bahasa Inggeris iaitu sebuah laman web yang kemasukannya (entri) ditulis menurut urutan kronologi dan dipaparkan dengan tertib terbalik mengikut tarikh dan masa ia diterbitkan (publish).

Blog memberikan ulasan atau berita mengenai sesuatu tajuk, umpamanya blog peribadi, politik, sosial atau berita tempatan, dengan sesetengah blog berperanan lebih sebagai buku harian peribadi dalam talian.

Keupayaan para pembaca untuk meninggalkan ulasan mereka dalam format interaktif merupakan ciri yang utama untuk banyak blog. Kebanyakan blog umumnya adalah blog teks, walaupun ada sesetengahnya bertumpu pada gambar foto (blog foto), video (vlog) dan muzik (blog MP3).

Terdapat dua penyedia hosting blog percuma yang paling popular di dunia iaitu Blogspot dan Wordpress.

Blogspot (Blogger)

Wordpress.com

Selain daripada itu, ada beberapa penyedia hosting blog percuma yang "kurang" dikenali ramai. Di antaranya ialah:

Blogdrive

xanga

tumblr

t-blog

Blog.com

Manakala, dua penyedia hosting blog percuma "buatan Malaysia" pula ialah:

iloveblog.com

blogmas.com

Tepuk dada tanya hati anda yang mana satu anda "berkenan"? Tetapi berdasarkan pemerhatian saya, kebanyakan blogger "percuma" di Malaysia menggunakan Blogspot kerana mungkin ia lebih mesra pengguna dan mudah digunakan.

Selamat berblog! :)









0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90