Top Ad 728x90

,

Tutorial 2 - Setting blog di Blogspot

Mula-mula anda login masuk akaun Blogspot anda di : http://www.blogger.com atau http://www.blogspot.com

Di Dashboard, ada 3 bahagian untuk menetapkan setting di Blogspot iaitu Settings Profile, Settings Blog dan juga Settings Layout (Template Blog) seperti gambar di atas.

SETTING PROFILE

Isi maklumat yang dikehendaki dan jangan lupa masukkan gambar anda di bahagian profile ini. Klik SAVE PROFILE apabila selesai.

SETTING BLOG

Klik bahagian "Settings" dan terdapat beberapa bahagian kecil seperti berikut:





Di bahagian Basic, masukkan nama blog, penerangan dan beberapa setting basic yang lain. Sementara di bahagian Publishing, anda boleh menukar alamat url blog (jika perlu). Di bahagian Formatting pula, anda boleh menukar format entri blog, format tarikh, masa dan bahasa. Di bahagian Comments, anda boleh menukar setting untuk komen di blog anda. Tekan SAVE SETTINGS apabila selesai. Tukar mana-mana setting yang anda rasa perlu sahaja.

SETTING LAYOUT


Seterusnya kita klik bahagian "Layout" pula (seperti gambar). Di bahagian inilah anda boleh menukar bentuk tulisan, warna, rekabentuk template dan juga menambah gadget iaitu pelbagai fungsi di bahagian blog.

Kita akan berbincang mengenai cara untuk menukar template dan memasukkan gadget di dalam tutorial seterusnya.


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90