Lebuhraya Karak


Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (Lebuhraya Karak) sejauh 60 km ini yang dibina merentasi pergunungan Banjaran Titiwangsa merupakan lebuhraya yang dibina menggunakan kepakaran kejuruteraan yang tinggi. Dibina pada 1974 dan siap pada 1979, merupakan jalan alternatif kepada Jalan Gombak - Bentong (Laluan Persekutuan FT68) atau terkenal dengan nama Jalan Lama Karak - Bentong yang sempit dan bengkang-bengkok.

Dibina di celah lereng bukit dan gunung, laluan adakalanya curam dan jambatan yang tinggi terpaksa dibina bagi menghubungkan di antara lereng-lereng yang curam.

Menggunakan kod E8 yang bermaksud ia sebahagian dari laluan Lebuhraya Pantai Timur. Walaupun ia dikategori sebagai Jalan Persekutuan dan sepatutnya percuma, tol terpaksa dikutip bagi menampung kos pembinaan dan penyelenggaraan yang tinggi.

Lebuhraya ini mempunyai sebuah terowong sepanjang 900 m di Genting Sempah yang merupakan terowong jalan raya pertama dibina di Malaysia. Terowong tersebut menandakan sempadan di antara negeri Pahang dan Selangor.

Lebuhraya Karak mempunyai dua plaza tol iaitu Plaza Tol Bentong dan Plaza Tol Gombak. Ia diselenggara oleh pemegang konsesi ANIH Berhad (dahulunya MTD Prime).

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Lebuhraya Karak"

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.